"Cudowne tu i teraz", Tim Tharp - lekcja dorastania

22:06

Autor: Tim Tharp
Wydawnictwo: Bukowy Las
Young Adult
Sutter jest młody i pewny siebie. Ma dobre serce. Ale zupełnie zgubił drogę na życiowych zakrętach. Nadużywa alkoholu, boi się dorosnąć, chce wiecznie żyć beztroską chwilą. A może udawać, że chwila jest beztroska. Bo czym tu się martwić gdy jest tak cudownie. Gdy jest cudowne tu i teraz. Dopiero spotkanie nieśmiałej, niewinnej Aimee i wydarzenia, które spotkanie to pociąga, sprawiają, że Sutter stawia czoło rzeczywistości.

Na pierwszy rzut oka to książka o wiecznie pijanym nastolatku, niedojrzałym i bezczelnym. Wystarczy dać powieści szansę by przekonać się jak bardzo mylne jest to spostrzeżenie. Choć Sutter zaprzecza alkohol jest dla niego ucieczką od rodzinnych problemów, nierozwiązanych i bolesnych dla niego samego, które zaciążyły na jego dorastaniu. Konfrontacja z Aimee pozwala mu odkryć zupełnie inną stronę życia, od której chętnie uciekał.

Tim Tharp to pierwszy autor, który przekonał mnie do narracji w czasie teraźniejszym. Być może odbiór ułatwił mi też fakt, że jest to narracja pierwszoosobowa, wydarzenia poznajemy z perspektywy głównego bohatera. Sutter o swoich przemyśleniach i wspomnieniach opowiada barwnie i ciekawie. Choć jego wybory mogą czytelnika irytować, ciężko go nie lubić.

Seria Myślnik pod egidą Bukowego Lasu to książki dla tych, którzy lubią myśleć. "Cudowne tu i teraz" skłania do refleksji nad własnym życiem, nad kondycją współczesnej młodzieży i tym jak relacje z bliskimi wpływają na ich życie, szczególnie w tak kluczowym okresie dorastania. Historia ma drugie dno, psychologiczny aspekt i społeczny aspekt, który warto rozważyć. Chociaż moją kategorią książek powinno być raczej New niż Young Adult wciąż odnajduję w tym gatunku kwestie ciekawe i istotne, poruszające, choć może młodszy czytelnik może w nim widzieć jedynie ciekawą historię - ja zawsze doszukuję się czegoś głębszego. I choć nie pochwalam stylu życia młodzieży opisanej w Cudownym tu i teraz ciężko byłoby mi nie przyznać, że to tylko pośrednio wina ich dobrowolnych wyborów.

-7/10
Bukowy Las Sp. z o.o.

You Might Also Like

6 komentarze

  1. Filmu nie widziałam, książki nie czytałam - ale na pewno to zrobię po przeczytaniu tej recenzji ;)
    Pozdrawiam!

    coffeethebook.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli skłoni mnie do refleksji to tym bardziej chcę przeczytać :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  3. Widziałam film i bardzo się cieszę, że moja przyjaciółka ma tę książkę, gdyż z chęcią po nią sięgnę, szczególnie po Twej recenzji ;)

    Zapraszam na konkurs na moim blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie czytałam ani oglądałam, ale coś mi się wydaje, że ta książka będzie przewidywalna ;) Mimo tego lubię takie lżejsze historie (mimo tego, że książka skłania do refleksji) i chętnie przeczytam :)

    Galeria Książek

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno poznam tę historię, pozostaje tylko kwestia: czy za sprawą filmu, czy powieści. Bardzo często sięgam po Young Adult, bo powieść młodzieżowa wcale nie musi być płytka i ogłupiająco-lekka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tego typu powieści zdecydowanie nie są dla mnie,

    OdpowiedzUsuń